Brak informacji o poprzedniej stronie.

↰ powrót do programu studiów

Sylabusy w bazie:

Analiza filogenetyczna obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - II stopień - I - | - Biologia - praktyczny - II stopień - I - |2850000-00-00 1
Analiza filogenetyczna obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - II stopień - I - |2950000-00-00 1
Analiza filogenetyczna obowiązkowy| - Bioinformatyka - ogólnoakademicki - II stopień - I - |2960000-00-00 1
Analiza filogenetyczna [2020] obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - II stopień - I - | - Biologia - praktyczny - II stopień - I - |19642021-01-30 1
Analiza filogenetyczna [2021_2] obowiązkowy| - Biologia - praktyczny - II stopień - I - |22372021-04-23 1
Analiza filogenetyczna obowiązkowy| - Bioinformatyka UAM - ogólnoakademicki - II stopień - I - |23342021-05-04 1

wybrano: 2334


Analiza filogenetyczna

Sylabus zajęć

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
Wydział Biologii
Poziom studiów
Forma studiów
Profil studiów
Profil ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
-3
Języki wykładowe
Polski
Obligatoryjność
Obowiązkowy
Blok zajęciowy
Przedmioty nieprzypisane
Koordynator zajęć
prof. dr hab. Jacek Dabert, dabert@amu.edu.pl
Prowadzący zajęcia
prof. dr hab. Jacek Dabert, dabert@amu.edu.pl, dr Eliza Głowska, glowska@amu.edu.pl
Okres
Semestr -1
Forma zajęć / liczba godzin / forma zaliczenia
  • Zaliczenie z oceną
Liczba punktów ECTS

Cele kształcenia dla zajęć

Zapoznanie studentów z podstawami teorii analizy filogenetycznej oraz praktyczne zaprezentowanie procedur stosowanych w rekonstrukcji powiązań filogenetycznych pomiędzy organizmami. Zaprezentowanie poszczególnych etapów komputerowej analizy filogenetycznej z zastosowaniem różnych algorytmów i odmiennych rodzajów danych. Zapoznanie z procedurami statystycznego testowania drzew filogenetycznych. Analizowanie zjawisk kofilogenetycznymi na przykładzie konstruowania drzew genowych i analizy kospecjacyjnej. Analizowanie genealogii haplotypów przez konstruowanie sieci filogenetycznych.

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw biologii ewolucyjnej i statystyki.

Efekty uczenia się dla zajęć

Symbol EU dla zajęć/przedmiotuPo zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:Symbole EK dla kierunku studiów
Efekt_01zastosować podstawową terminologię używaną w rekonstrukcji filogenezy
Efekt_02przygotować matrycę danych do analizy filogenetycznej przy zastosowaniu formatu NEXUS dla danych morfologicznych, molekularnych i kombinowanych
Efekt_03zrekonstruować drzewo filogenetyczne przy pomocy różnych podejść metodologicznych, rozumiejąc zasady działania poszczególnych metod filogenetycznych i znając ich możliwości i ograniczenia
Efekt_04przeprowadzić i zinterpretować testy statystyczne stabilności drzewa filogenetycznego
Efekt_05odczytać matematyczny zapis drzewa filogenetycznego i graficznie opracować rezultaty analizy filogenetycznej
Efekt_06analizować metodami kofilogenetycznymi i interpretować historię powstania interakcji pomiędzy obiektami biologicznymi

Treści programowe

Lp. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu Symbol EU dla zajęć/przedmiotu
1.

Podstawowe terminy stosowane w rekonstrukcji filogenezy, w tym: terminologia dotycząca cech (typy homologii i homoplazji, argumentacja cech, cechy informatywne i nieinformatywne, ważenie cech), drzewa filogenetyczne (terminologia, rodzaje drzew, sposoby graficznej prezentacji), taksony naturalne i sztuczne.

Efekt_01
2.

Przygotowanie matrycy danych: rodzaje cech, matryc danych, format NEXUS.

Efekt_02
3.

Konstruowanie drzew filogenetycznych: koncepcja zegara molekularnego w filogenetyce, UPGMA, Neighbor-Joining, Maximum Likelihood, Maksymalna Parsymonia, procedury przyśpieszające obliczenia (heurystyczna, branch-and-bound, quartet puzzling), drzewa konsensusowe.

Efekt_03
4.

Poszczególne etapy komputerowej analizy filogenetycznej na przykładzie danych molekularnych: wybór markera, przyrównanie (alignment), skonstruowanie matrycy danych, parametry wejściowe, analiza komputerowa.

Efekt_02, Efekt_03
5.

Analiza statystyczna zrekonstruowanego drzewa: sygnał filogenetyczny (splits), podstawowe parametry statystyczne drzew, metody próbkowania (jacknife i bootstrap), indeks Bremera.

Efekt_04
6.

Graficzne opracowanie drzew filogenetycznych wybranymi programami komputerowymi.

Efekt_05
7.

Analiza kofilogenetyczna: podstawowe zjawiska kofilogenetyczne, procedura BPA (Brooks Parsimony Analysis) i drzewa uzgodnione (TreeMap, Jungle), statystyczna analiza rezultatów.

Efekt_02, Efekt_03, Efekt_04, Efekt_05, Efekt_06
8.

Analiza genealogii haplotypów (sieci filogenetyczne).

Efekt_02, Efekt_05, Efekt_06

Informacje dodatkowe

Metody i formy prowadzenia zajęć
Sposoby ocenianiaSymbole EK dla modułu zajęć/przedmiotu
EK_1EK_2EK_3EK_4EK_5EK_6
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):

Literatura

Wydawnictwa książkowe

    1. Barry Hall: Łatwe drzewa filogenetyczne, WUW, Warszawa, 2008
    2. Diana Lipscomb: Basics of Cladistic Analysis, George Washington University, Washington D.C., 1998
    3. Joseph Felsenstein: Inferring phylogenies, Sinauer Associates, , 2004

Artykuły w czasopismach


    Nakład pracy studenta i punkty ECTS

    Forma aktywności Średnia liczba godzin* na zrealizowanie aktywności
    Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem
    Praca własna studenta:
    Przygotowanie do zajęć
    Czytanie wskazanej literatury
    Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.
    Przygotowanie projektu
    Przygotowanie pracy semestralnej
    Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia
    SUMA GODZIN
    LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU

    * godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut